Lindra muskelvärk med bad

Muskelvärk uppstår i samband med hård träning och är ett sätt för kroppen att signaler att muskelfibrerna har tagit skada. Trots att det kan låta obehagligt behöver det inte betyda något dåligt. Visst kan det även vara så att man har skadat sig och fått värk på grund av detta, men det är en helt annan typ av värk och har ingenting med idrott att göra.

Det finns många olika sätt att lindra muskelvärk på, eller träningsvärk som det också kallas. Idag finns det många bra krämer och tabletter som kan lindra smärta, men också en hel del huskurer och simplare metoder som har visat sig vara mycket bra. Att låta kroppen slappna av i ett varmt bad kan göra att musklerna slappnar av och värken känns betydligt mindre. För snabbare återhämtning av musklerna kan man även se till att komplettera det varma vattnet med magnesiumsalt.

När man har muskelvärk efter en träning eller tävling kan det göra mycket ont och man kan få svårt att röra sig. Ibland kan det vara så allvarligt att man har svårt att ta sig upp ur sängen, får gå baklänges ned för en trappa eller kanske till och med svårt att gå.

Det är inte bara varmt vatten som kan lindra muskelvärk. Bland idrottare är det inte ovanligt att man istället fyller badkaret med isvatten, både när det kommer till professionella idrottare eller till amatörer. Isvatten eller ett riktigt kallt bad (cirka 10-15 grader) kan hjälpa till att minska svullna, ömma och stela leder. Det kalla vattnet hjälper även till att förhindra inflammationer i musklerna, som lätt kan uppstå om kroppen har fått utstå för hård påfrestning. Detta kan till exempel vara bra efter en tuff match i ett VM kval eller liknande.

Både varma och kalla bad är bra alternativ för att lindra eller förhindra muskelvärk i samband med träning och det är bara upp till en själv av bestämma vad man tycker fungerar bäst.